TEMAT 8
Grafika wektorowa (obiektowa) – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych (w przypadku grafiki dwuwymiarowej) lub brył geometrycznych (w przypadku grafiki trójwymiarowej), umiejscowionych w matematycznie zdefiniowanym układzie współrzędnych, odpowiednio dwu- lub trójwymiarowym.
Zalety:
- małe pliki
- możliwość dowolnego zwiększania lub zmniejszania obrazu bez utraty jakości
- możliwość łatwej zamiany na grafikę rastrową
- ładny druk
Główna wada:
- przy skomplikowanych obrazach (realistycznych) potrzeba dużej mocy obliczeniowej
- przy skomplikowanych obrazach (realistycznych) obiekty sprowadzają się do piskeli
Kiedy korzystamy:
- grafika reklamowa (ulotki, wizytówki, logo, herby, znaki drogowe)
- mapy, plany
- czcionki
- wydruki z dużą ilością małych napisów
Przykładowe formaty plików:
- CDR
- EPS
- PDF
- SVG
- AI
Popularne programy:
- Inkscape (w tym programie moża wykonać ćwiczenia)
- OpenOffice Draw
- Sketch
- Corel Draw
- Adobe Ilustrator
- zadanie-teoria.pdf
- zadanie-praktyka.pdf
- zadanie-praktyka2.pdf
- instrukcja do inkscape.avi.zip
- zadanie-praktyka3.pdf