Temat 4 - petla FOR
Petle jest to konstrukcja, ktora pozwala na cykliczne powtarzanie danej czynnosci.
Konstrukcja ta wyglada w nastepujacy sposob:
for _ in x...y
Najwazniejsze jest aby x bylo wieksze od y. W innym przypadku program nie bedzie dzialac.Pamietaj tez o 3 kropkach!
Oby latwiej wyjasnic dana konstrukcja wykonamy kilka zadan:
Przykladowe zadania:
W powyszym programie znajduje sie tablica jedzenie. Gdy wpisalismy for posilek in jedzenie to program napisze za kazdym razem inne danie.Czyli:
Lubie pizza
Lubie slodycze
Lubie makaron
Lubie pierogi
W powyzszym przykladzie program wykona mnozenie liczb od 1 do 10 przez 8. Program napisze:
1 razy 8 jest 8
2 razy 8 jest 16
3 razy 8 jest 24
4 razy 8 jest 32
5 razy 8 jest 40
6 razy 8 jest 48
7 razy 8 jest 56
8 razy 8 jest 64
9 razy 8 jest 72
10 razy 8 jest 80
Powyzszy program jest najlatwiejszy z podanych. On poprostu wypisz kolejno wszystkie cyfry od 1 do 10. Zatem bedzie wygladac nastepujaco:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Zadania
1. Napisz program, ktory bedzie sie skladac z tablicy z markami samochodow oraz imion. Program napisze kto ma jaki samochod.
2. Napisz program, ktory policzy sume wszystkich liczb nieparzystych od 100 do 200 i wyswietli wynik na ekranie
Spis tresci:
Operatory IF i ELSE
Operatory logiczne
Tablice
Petle while