Programowanie dla opornych
Jesli chcesz poznac podstawy programowania w jezyku Swift to ta strona jest idealna dla Ciebie. Nauczysz sie tutaj kilku podstawowych zaganien, ktore umozliwiaja sprawne poslugiwanie sie tym jezykiem.
Zacznijmy od podstawowowych zmiennych i danych wykorzystywanych w jezyku Swift:

1. Jesli chcemy dodac zmienna to poprzedzamy ja wyrazeniem var = , np.
var a = 6
var t = 9.8
var f = "oliwia"


2. Znaki, ktore mozemy uzywac:
a. podczas pisania roznego rodzaju warunkow zawsze uzywamy podwojonego znaku rowna sie (==)
b. znak nie rowne oznaczamy jako !=
c. znak wieksze lub mniejsze oznaczamy jako > lub <
d. znak wieksze badz rowne lub mniejsze badz rowne oznaczamy jako >= lub <=


3. Gdy napiszemy {print("Lubie programowanie")} to program wyswietli napis Lubie programowanie.


4. Istneja rozne typy danych:

a.Integer(Int) - liczby calkowite
b.String - tekst
c.Double - liczby niecalkowite
d. Bool - true albo false
Temat 1 - Operatory IF i ELSE
Do wykonania kodu mozemy uzyc konstrukcji IF.
Istnieja dwie podstawowe formy instrucji IF, ktore musza byc otwarte i zamkniete nawiasem klamrowym {}.

Forma 1.


Pozwala na wykonanie kodu wtedy i tylko wtedy gdy warunek jest spelniony.
Przyklad:
var a = 5
if (a==5)
{
print("a jest rowne 5")
}
Jak mozemy zauwazyc program napisze a jest rowne 5 tylko wtedy gdy zostanie spelniony warunek, ktory zapisany jest w nawiasie prze IF.

Forma 2.


W drugiej formie do operatora IF dodajemy ELSE. Taki zabieg sprawi, ze nawet jesli pierwszy warunek bedzie falszywy, ale drugi bedzie prawdziwy, to kod i tak zostanie wykonany.
Przyklad 1:
var a = 6
if (a>10)
{
print("a jest wieksze od 10")
}
else
{
print("a jest mniejsze od 10")
}

Jak mozemy zauwazyc tylko druga czesc tego kodu jest prawdziwa, a zatem program wyswietli napis "a jest mniejsze od 10".
Jesli zostanie spelniony juz pierwszy warunek to program dziala wedlug formy 1.
Przyklad 2:
var a = 7
var b = 8
if (a==b)
{
print("a jest takie samo jak b")
}
else
{
print("a jest rozne od b")
}

Przykladowe zadania:
Zadanie 1
Napisz program, ktory napisze czy zmienne a i b sa sobie rowne czy nie sa.
(przykladowe rozwiazanie)
var a = 8
var b = 8
if (a==b)
{
print("a jest rowne b")
}
else
{
print("a i b nie sa rowne")
}
Komentarz: Jak mozemy zauwazyc program wykona juz pierwsza czesc programu, ktora jest prawdziwa. Napis ktory zostanie wyswietlony to "a jest rowne b".
Zadanie 2
Napisz program, w ktorym sa zmienne a, b, c. Program ma napisac czy trojkat zbudowany z takich bokow jest rownoboczny czy nie jest.
(przykladowe rozwiazanie)
var a = 3
var b = 4
var c = 5
if (a==b)
{
if (b==c)
{
print("trojkat jest rownoboczny")
}
else
{
print("trojkat nie jest rownoboczny")
}
}
else
{
print("trojkat nie jest rownoboczny")
}

Komentarz: Mozemy zauwazyc ze podane dlugosci bokow trojkata nie sa rowne, zatem program napisze "trojkat nie jest rownoboczny".
Przykladowy program napisany w terminalu:
Napisz program, ktory z 3 zmiennych napisze czy mozna zbudowac trojkat rownoboczny czy nie mozna
Zadanie:
1.Napisz program, ktory z bokow a, b, c, d sprawdzi czy mozna zbudowac kwadrat. Jesli nie mozna to nie ma wyswietlac zadnego komunikatu.
2.Napisz program, ktory zawiera zmienne cena i przedmiot. W zaleznosci od tego ile wpiszemy cena program ma napisac np To jest naszyjnik, ktory kosztuje 1000 zl i jest bardzo drogi albo To jest lizak, ktory kosztuje 2 zl i jest tani. Zamiast podkreslonych zmiennych maja byc wstawione zmienne

Pozostale tematy:

Operatory logiczne
Tablice
Petle FOR IN
Petle while
Oliwia Stam 2019 - code.kopernik-leszno.pl